Augusti – ny ordförande har ordet

Augusti – Rötmånaden och sista sommarmånaden?

Det har varit en hektisk vår och sommar, mycket som har hänt.

Jag gick från att vara styrelsemedlem till vald ordförande och låt mig säga det är STORA skor jag har att fylla men jag hoppas kunna göra er nöjda.

Vi har haft en tufft vår med vattenbrist på ön, just nu har jag mörka moln utanför fönstret men det ser osäkert ut om de kommer ta sig över sundet till den älskade ön.

Och för första gången som jag kan komma ihåg hade vi en midsommar som var så varm att man slapp gå i långbyxor och tjocktröja! (Kan man ju fundera på om det inte beror på den globala uppvärmningen…)

Men nu är det sommar och det känns som om de djupa reflektionerna inte riktigt passar in. Jag skulle kunna ta upp växthuseffekten, alternativa energikällor (tror fortfarande på alternativet med en motionscykel i varje hem som driver tvn.. 😃), microplast i haven (vill du veta mer titta på denna video från National Geographic. Men nej… Jag kommer nog att nöja mig med ett lättare ämne… Som att presentera mig, så ni får veta vem er nya ordförande är!

Kort förklarat så är jag en nörd (något som jag oftast säger med stolthet), minst en gång i veckan försöker jag vara ute i naturen och botanisera. På vardagarna jobbar jag på kontor i Kalmar och sedan ca ett år så bor jag även på fel sida av sundet men som tur var så bor min mor i Borgholm så jag har ofta anledning att ta bussen över (som om man behöver en anledning).

Tar man den långa förklaringen så kom jag till Borgholm påsken 2000 som vild 13-åring, helt ny till en stad där alla känner alla och man har minst en släkting i stan. Med andra ord så var jag en utböling, en konstig en till råga på allt, jag hade varit med i scouterna (det var de tuffa barnen som var scouter där jag bodde tidigare), jag kunde ganska mycket om botanik och floristik redan då och så älskade jag att läsa böcker (helst fantasy).

Det var inte förrän jag började på universitet som jag kände att jag faktiskt passade in, att de andra som läste programmet faktiskt hade samma intressen som jag, att de brydde sig om vad som händer med vår planet. Här ska nog tilläggas att det var Miljökoordinator-programmet jag läste (så det var ju inte konstigt att de hade samma värderingar i de flesta fall).

En sommar hade jag inte fått tag på något sommarjobb så jag bestämde mig för att läsa en sommarkurs som hette Floristik och Faunistik, vi skulle få åka ut på exkursioner, analysera växter och djur mm. Det var på den här kursen jag mötte Börje Ekstam, vår tidigare ordförande (men det visste jag inte då).

Börje Ekstam, f d ordförande i Ölands Naturskyddsförening, bland sina studenter

Den sommaren lärde jag mig nog mer än jag någonsin gjort på så kort tid och det mesta kommer jag till och med fortfarande ihåg! Jag måste nog säga att det var den roligaste kursen jag läst dessutom och mycket av det berodde på Börje och de andra utomordentligt duktiga föreläsarna, professorerna och lärarna på kursen.

Så när Börje tog kontakt med mig för att höra om jag ville hjälpa till med Ölands Naturskyddsförenings hemsida, så var det inte länge jag tvekade (om alls) och på den vägen gick det. Jag blev invald i styrelsen och i våras fick jag äran och förtroendet att leda föreningen vidare efter att Börje vänligt (men mycket bestämt) sagt till att nu fick det räcka, välj en ny ordförande.

Börje Ekstam, f d ordförande i Ölands Naturskyddsförening, bland sina studenter

Jag känner mig tacksam för att mina medstyrelsemedlemmar står upp och hjälper mig och att Börje gick med på att stanna i styrelsen och vara support till en ganska ung och grön ny ordförande.

Så jag hoppas ni njuter av sommaren, kanske går på några av våra aktiviteter (som du kan hitta i schemat här på hemsidan) eller bara passar på att vila upp er.

Jag ska göra mitt bästa för att göra er stolta och förtjäna er förtroende.

/Naja Magnusson, Ordförande Ölands Naturskyddsförening