Programpunkter 2017

8 april kl 15.00: Årsmöte på Ölands Folkhögskola i Skogsby. Dessutom blir det föredrag av Per Petersson: ”En vision om Skogen”. ÖN bjuder på fika.

————————————————————————————————————————–

9 april kl 15.00: Är du intresserad av solceller? Vi gör ett studiebesök hos Christer Svensson i Bjärby, 2 km norr om Runstens kyrka. Han har haft solceller i tre år och berättar om sina erfarenheter. Mer info: Gunnar Kvarnbäck 0485-40444, gunnar@kvarnback.se

————————————————————————————————————————–

Fagningen inställd p g a dåligt väder. Nytt datum kommer här på hemsidan

13 april (skärtorsdag) kl 09.00: Fagning i Rune Jons äng i samarbete med Torslunda hembygdsförening. Plats: Mellan Skogsby och Kalkstad. Samling i ängen. Medtag räfsa och fik. Ytterligare info Lisa Tengö, lisa.tengo@folkbildning.net eller 076-114 76 30

————————————————————————————————————————–

17 april (annandag påsk) kl 10.00: Vårvandring genom Gamla Skogsby via äng och alvar i samarbete med Torslunda hembygdsförening. ca 3,5 km. Samling vid station Linné. Ytterligare info Lisa Tengö, lisa.tengo@folkbildning.net eller 076-114 76 30

————————————————————————————————————————–

25 april kl 18.30:  I anslutning till världsbokens dag berättar Karin Bojs om sina senaste två böcker: ”Min europeiska familj – de senaste 54 000 åren”, som vann Augustpriset 2016 i fackboksklassen, samt  ”Svenskarna och deras fäder – de senaste 11 000 åren”. Den första boken handlar om vilka som befolkade Europa under förra mellanistiden, den andra om vilka som koloniserade Sverige när inlandsisen dragit sig sig tillbaka efter den senaste istiden. Plats: Borgholms bibliotek, Trädgårdsgatan 20, Borgholm. Samarrangemang med Borgholms bibliotek.

————————————————————————————————————————–

17 maj kl. 18.00: Gårdsbesök hos Daga Lantbruk. Familjen Andersson tar oss med på en fältvandring och berättar hur det är möjligt att odla lök av bästa kvalitet utan bekämpningsmedel. Samling i Spjutterumrumsvägen 67, Runsten.

————————————————————————————————————————–

20 maj kl. 07.00-09.00 Skådarskolans Gökotta. Vi upplever de tidiga morgontimmarnas fågelsång i Ottenby lund. Samling vid Södra lundparkeringen i Ottenby naturreservat. Arrangör: Ölands ornitologiska förening, Ölands naturskyddsförening och naturum Ottenby. Mer info: Liselotte Wetterstrand Waldenström  liselotte.oland@telia.com

————————————————————————————————————————–

5 juni kl 18.00- ca 23 Naturnatten vid Gråborg. Försommarkvällen är fylld med aktiviteter för alla åldrar. Läs mer här. Mer info: Liselotte WetterstrandWaldenström. liselotte.oland@telia.com

————————————————————————————————————————–

18 juni kl. 10.00 De vilda blommornas dag. Samling Vickleby alvar. Mer info: Åsa Bodenmalm, 0485-348 76, asabodenmalm@hotmail.com

————————————————————————————————————————–

1 juli: Vernissage – årets Ölandsfotograf. Mer info: Hemsidan, Facebook och Staffan Arvegård, 073-398 11 98, staffan.arvegard@gmail.com

————————————————————————————————————————-

16 juli kl 09.00: Slåttergille i Rune Jons äng mellan Skogsby och Kalkstad i samarbete med Torslunda hembygdsförening. Medtag fika. Samling i ängen. Tag gärna med egen lie. Möjlighet för slipning kommer att finnas. Ytterligare info Lisa Tengö, lisa.tengo@folkbildning.net eller 076-114 76 30

————————————————————————————————————————-

12 augusti: Naturfestival, Kastlösa. En festival för naturfotograferingen. Mer info: Staffan Arvegård, 073-398 11 98, staffan.arvegard@gmail.com

————————————————————————————————————————-
14 november kl 19.00: Om alla gör lite – räcker det?
Välkomna till en kväll på Ölands folkhögskola (Strömstedtsalen) som handlar om förnyelsebar energi, transporter och kosthållning.
Vi lever i ett samhälle som ser fundamentalt annorlunda ut än tidigare, i ett informationssamhälle där vi borde ha alla förutsättningar för att leva och skapa ett hållbart samhälle – eller är det verkligen så? Kvällens samtal kommer handla om hur vi som individer kan förhålla oss till de stora miljöfrågorna, sett ur en personlig resa som innefattar bland annat vegankost, lådcyklar och elbilar.
Föreläsaren Fredrik Ahlgren är en engagerad tekniknörd med en stor dos miljöintresse och funderingar på vår framtid. På dagtid doktorerar han inom sjöfart och miljö och forskar på hur fartyg ska bli mer energieffektiva.