Naturskyddsföreningen

Naturskyddsföreningen är sedan decennier Sveriges mest inflytelserika miljöorganisation. Vi påverkar politiker, jagar miljöbovar och påverkar lagstiftningen. Vi sätter rampljuset på brinnande miljöfrågor genom rapporter, kampanjer, böcker, debatter, konferenser och ett intensivt pressarbete.

Klimat, hav, skog, jordbruk och miljögifter är våra viktigaste arbetsområden. Det senaste decenniet har vårt globala arbete blivit allt större och starkare. Vi samarbetar och stödjer över 60 miljöorganisationer över hela världen, tack vare pengar från Sida. Vi står dessutom bakom världens tuffaste miljömärkning, Bra Miljöval.

För att bli medlem i Naturskyddsföreningen klicka på denna länk

Alla medlemmar i Naturskyddsföreningen som är bosatta på Öland blir automatiskt med i ölandskretsen. På Öland är vi ca 600 medlemmar.

Vår verksamhet på Öland är helt beroende av medlemsintäkterna och de ideella insatserna, vi får inga ekonomiska bidrag från ölandskommunerna, landstinget eller staten. Kontakta gärna någon i styrelsen om du vill veta mera eller vara med i arbetet.

I Kalmar län finns ett länsförbund för Naturskyddsföreningen. Du hittar deras hemsida här.

Ölands Naturskyddsförening (ÖN) har ett årligt programblad, kallat LANDBORGEN, som normalt skickas ut per post till alla medlemmar i slutet av februari. Du hittar detta under rubriken ”LANDBORGEN” i samma ”om ÖN”-gardin som du nyss gick in på.