Årets Ölandsfotograf 2011 – 2021

Traditionen ”Årets Ölandsfotograf”, ett samarbete mellan Ölands Naturskyddsförening, Ölandsbladet, Ölands skördefest och Ölands Turistbyrå startade 2011, avslutades i och med tävlingen 2021. Naturskyddsföreningens representant, och tävlingens ”ankare” har hela tiden varit Staffan Arvegård / N. Syftet har hela tiden varit att förmedla Öland som en året-runt-ö för besökare och turister. Detta har tveklöst avspeglats i de tävlande kollektionerna, där kravet varit att de 12 bidragen ska spegla årets 12 månader, och varje år hade också ett eget tema. Se nedan alla årens teman och vinnare.

Staffan och juryn konstaterar nu att under tävlingens decennium har mycket hänt, de tekniska förutsättningarna har utvecklats mycket; mobiltelefonerna har idag bra kameror och på olika sociala medier publicerar man snabbt och enkelt sina bilder. Vi liksom översvämmas av bilder. Därför läggs nu tävlingen ner. Vi hoppas från Naturskyddsföreningen att många har fått upp ögonen för fler intressanta platser på ön, och att dessa kan besökas hela året.

Tack Staffan, från nuvarande ordförande för Ölands Naturskyddsförening, Jan Herrmann

Tema och vinnare för de 11 årens ”Årets Ölandsfotograf”

2011   Harmoni  –  Bengt Kallenberg

2012   Färg  –  Miriam Eriksson

2013   Det öländska ljuset  –  Kristina Ekholm

2014   De öländska älvåren i färg och form  –  Bengt Kallenberg

2015   Öland från norr till söder  –  Miriam Eriksson

2016   Det öländska lantbruket   –  Mattias Ingeman

2017   Ölands vatten  –  Jan-Michael Breider

2018   Öländska möten  –  Bengt Kallenberg

2019   Mina öländska pärlor   –  Bengt Kallenberg

2020   Öländska vägar och stigar  – Miriam Eriksson

2021   Ölands hamnar och båtliv  –  Bengt Kallenberg

Därmed fick Bengt fem inteckningar i vandringspriset ”Glaskameran”, tillverkad och skänkt av Poul Jörgensen vid Kastlösa Glashytta (se nedan). Priset stannar därmed hos Bengt. Som god tvåa kom Miriam Eriksson med tre inteckningar.