September

Så går vi in i september, den första höstmånaden, men som på Öland faktisk inte sällan kan beskrivas som en fjärde sommarmånad. Förmodligen blir det inte så i år, den närmaste veckans väderprognos föreslår ett rätt omväxlande väder och långsamt sjunkande temperaturer.

På tal om väder, så går det knappt att undvika det ämnet om vi nu ska göra ett bokslut över sommaren som varit. Om ni minns så var början riktigt kylig och dessutom blöt. Förutom några riktigt varma dagar i tidiga juli fortsatte sommaren på det viset tills vi gick in i augusti. Denna månad blev i stället både varm och torr. När SMHI sammanfattar sommaren visar det sig att denna avslutning gör årets upplaga till en i alla avseenden rätt genomsnittlig sommar, både sett till temperatur och nederbördsmängd. Många vill kanske minnas den som kall, blåsig och blöt, men den sköna avslutningen rättade till detta. Det är faktiskt så att snittemperaturen för juni, juli och augusti på Öland blev drygt en halv grad varmare än för den senaste 30-årsperioden. Ja, på nordligaste Öland drygt en grad varmare, vilket för övrigt toppar Sverigestatistiken i år!

Hur påverkade den ombytliga sommaren då djur- och växtlivet? Jo, framför allt fick vi skriva om prognoserna från sommarens början. Här på Öland gjorde nederbördsmängderna och de låga temperaturerna att alvaren blommade rikligare än någonsin, och långt in på sommaren. Samtidigt pratades det om en stundande katastrof för våra insektsätande fåglar och en osedvanligt tidig och riklig svampsäsong.

Nu när vi går in i september verkar det dock som om siandet om sommaren och den annalkande hösten får justeras en del. Sen mina första små kantareller i början av juni har jag inte sett särskilt mycket svamp. Igår promenerade jag i en tallskog på mellersta Öland utan att hitta en enda, men regnen som varit nu kanske sätter fart på dem ändå? Däremot är den sena alvarblomningen man brukar kunna njuta av så här års mycket begränsad.

Avslutningsvis skulle jag vilja ge några minst sagt nördiga septembertips. Början av hösten är det den bästa tiden för några lite mer kufiska upptäckter i och av naturen. Jag tänker på migrerande fjärilar och förrymda trädgårdsväxter. Så här års kan det helt enkelt vara lönt att spana i blomstertobak och såpnejlikor efter åkervindesvärmare (om natten) och på blommande buddlejor efter amiraler och större dagsvärmare (om dagen). Det finns förstås fler arter än så, men de har alla det gemensamt att de sällan förökar sig i vårt land, men kommer hit över Östersjön så här års.

Åkervindesvärmaren är en av våra allra största fjärilar, och insektsarter. Håll koll på såpnejlikorna och blomstertobaken om kvällen!

På sensommaren kommer amiraler inflygande söderifrån och besöker våra blommande trädgårdar.

Sen blir det lite besök på soptippar och högar med trädgårdsjord som alltid kan bjuda på överraskningar. Bland de mer inbitna växtkryssarna är dessa ofta tillfälliga människoskapade skräpiga platser mumma så här års. Bara ut och leta!

Hurra, en spikklubba! Giftig som få. Tippar med trädgårdsavfall levererar så här års!

Jo visst är det tomat. Vissa fröer tål det mesta!

Pav Johnsson