Årets Ölandsfotograf 2019

Bengt Kallenberg, Eketorp, har erhållit utmärkelsen Årets Ölandsfotograf 2019. Det är den fjärde inteckningen han får i vandringspriset, en kamera i glas tillverkad av Poul Jörgensen vid Kastlösa glashytta.

Temat för året var ”Mina öländska pärlor” och Bengt deltog med en svart-vit kollektion med motiv från norr till söder. Han delgav också sina motiveringar till varför de olika platserna i hans ögon är riktiga pärlor på Öland, värda ett besök.

Juryn har bestått av Staffan Arvegård, Ölands Naturskyddsförening, Maria Wiell, Ölandsbladet, Tommie Skoog, Ölands Skördefest, Madelene Hallström, Ölands Turism.

Juryns motivering:

”Återigen har Bengt Kallenberg visat att han är en sann Ölandsfotograf. Hans kollektion, på temat ”Mina öländska pärlor”, består av svartvita bilder som förmedlar en varm känsla av Öland. Bilderna med tillhörande texter är väl genomtänkta och Bengt förklarar noggrant varför varje bild är en öländsk pärla för honom.”

Den 1 juli klockan 13.00 är det vernissage för utställningen av Bengts bilder på Borgholms turistbyrå. I augusti kommer de sedan att ställas ut på naturum Ottenby och i september i Årets by Källa.

Allmänheten kan rösta fram Årets Bild bland de tolv. Talong för detta finns på varje utställningsplats samt i Ölandsbladets Turistguide. Under juli-augusti-september kommer det också att vara möjligt att rösta på Årets Bild på Ölandsbladets hemsida http://www.olandsbladet.se/tavlingar/. Bland de röstande dras sedan vinnare som får fina priser från Öland.

2020 är temat för tävlingen Årets Ölandsfotograf ”Ölands vägar och stigar”. Bidragen skall vara Ölands Naturskyddsförening tillhanda senast den 4 maj 2020. För övrig information, se tävlingsreglerna, kommer snart på denna hemsida.