Ät mindre kött – men ät svenskt kött

Med anledning av samhällsdebatten om vår köttkonsumtion har Naturskyddsföreningen gått ut med ”Frågor och Svar” kring detta, som vi tidigare länkat till på denna hemsida. Produktionen av kött i världen har ju otvivelaktigt en negativ inverkan på klimatet. Samtidigt har köttproduktionen från betesdjur i odlingslandskapet i Sverige en ytterst viktig funktion för biologisk mångfald och landskapsbild. En nedgång i köttkonsumtionen kan därför bli negativ för biologisk mångfald i odlingslandskapet om inte hänsyn tas till var köttet producerats. Detta gäller särskilt mycket Öland där en betydande del av artrikedomen är beroende av en hävd av landskapet med betesdjur. På Öland finns landets största sammanhängande strandängar och världens största ytor med alvarvegetation – två naturtyper vars existens idag är helt beroende av betande djur.

Styrelsen för Ölands Naturskyddsförening vill med anledning av detta gå ut med följande budskap till oss konsumenter: Ät mindre kött – men ät svenskt kött. Gärna ekologiskt och allra helst från naturbeten.

Styrelsen för Ölands Naturskyddsförening

En ko av rasen skotsk höglandsboskap, som under hela 2000-talet varit med och hållt det öländska naturreservatet Beijershamn öppet och välbetat. Till gagn för örter, fjärilar, svampar och vadarfåglar.