Årets ölänning – kanske Ulla-Britt?

Ledningsgruppen för Ölands flora. Redaktörerna Ulla-Britt Andersson och Tomas Gunnarsson håller upp varsin del av bokverket. Övriga är, från vänster, Anders Waldenström, Tommy Knutsson, Ingela Carlström, Tomas Burén och Christer Albinsson.

Om vi skulle utnämna ”årets ölänning inom ämnesområdet natur och naturvård” så är det nog rätt solklart (på Öland!) att det i år skulle  bli Ulla-Britt Andersson. Idag var det boksläpp och Grande finale i projektet ”Ölands flora”, vilket innebar fullsatt i stora salen på Ölands folkhögskola.

Ulla-Britt har hållit i verksamheten med kompetens och entusiasm, de senaste åren även som redaktör. De två volymernas 1500 sidor redovisar inte bara resultatet av två decenniers inventerande i 5×5 km-rutor, där ca 30 inventerares jobb resulterat i ca 2300 arter från 570 000 fynduppgifter, utan även ett antal inledande kapitel om t.ex. geologi, den postglaciala invandringen, beskrivningar av olika växtmiljöer, t. ex. våtmarker, vilka har ökat resp. minskat sedan Sterners inventeringar, och hur Ölands natur inspirerat poeter.

Ulla-Britt berättade hur boken kommit till, hur den är organiserad, och några snapshots från densamma. Mora Aronsson från Svensk Botanisk förening gav mycket beröm, och satte in den i sammanhanget ”övriga landskapsfloror. Det serverades wraps, snacks och dryck.

Ulla-Britt och böckerna har redan erhållit en utmärkelse; Naturvårdspriset 2024 från Naturskyddsföreningen i Kalmar län (Länsförbundet). De två banden kan köpas från Ölands Botaniska förening, https://www.olandsflora.se/

Foton Staffan Arvegård