Miljövänliga veckan

28/9 – 6/10 är det Miljövänliga veckan med temat ”Klädkonsumtion och textilvård”. Då har vi ordnat detta: Lappa och laga torsdagen 3 oktober kl 17-20

Ölands Folkhögskola, sal Märta i gamla huvudbyggnaden

Under Green Action Week (fd Miljövänliga veckan)  28 september–6 oktober arrangerar Ölands Naturskyddsförening en workshop i att lappa och laga dina kläder. Det är inte alltid lätt att få till lagningarna så plagget sitter bekvämt eller ser snyggt ut, så till vår hjälp har vi skräddare Mustafa Barho samt Eva Sandblom som visar Sashiko en japans lagningsteknik och Kajsa Grebäck (Info 070-337 54 04) om hur man kan laga stickade plagg.

Ta med dig kläder du vill laga, snygga till eller sy om.

Ett tillfälle att komma i gång, fråga hur andra gör och att dela med dig av dina tips. Har du något du lagat och är nöjd med, ta gärna med det och visa hur du gjorde.

Det går bra att droppa in en stund eller vara med hela tiden.

Klädindustrin ger enorma avtryck på miljö och klimat. Modeföretagen överproducerar och svenskarna överkonsumerar kläder. Tema för Green Action Week under 2024–2025 är ”Max 5”.

Nu behöver vi ta nästa steg och minska volymen kläder vi köper. Fokus för Green Action Week (före detta Miljövänliga veckan) och kampanjen Max 5 är att förändra våra köpbeteenden, visa hur vi dagligen utsätts för tusentals köptriggers, tipsa om hur vi kan undvika dem och skapa mer hållbara vägar till en egen stil. Vi vill också påverka modeföretagen att ställa om till långsammare, mer hållbara affärsmodeller.

Se mer här: https://www.naturskyddsforeningen.se/kampanj/green-action-week/

Green Action Week fd Miljövänliga veckan

Årets kampanjvecka äger rum 28 september – 6 oktober och är del av kampanjen Max 5 som föreningen driver 6 september – 18 oktober.

www.naturskyddsforeningen.se