Oktober

Sitter med min ekologiska, något sena, frukost ute i solen och lyssnar till de vitkindades (gässen) glada rop när de sträcker över Öland. Tycker de kommer tidigt, jag ska ju skriva om oktober nu…. och skördefesten har just passerat. Nåja det är många tusen fler som ska passera på sin väg från Arktis och alla prutgässen är ju kvar att vänta på!

IMG_0942

Talgoxarna tjatar, vill ha lite ostskalkar i mataren. Så det börjar nog dra ihop sig mot höst i alla fall. Oktober – den riktiga höstmånaden, mörkret är tydligt, även om vi får tillbaka en timme på morgonen så småningom. Eventuella höstfärger – vi har ju inte så mycket som norrut i landet av brist på frostnätter här ute i Östersjön – ska lysa upp. Slånbären och inte minst björnbären finns kvar att plocka. Fjällskivlingarna på strandängarna inte att förglömma. Klara dagar blandas med dimmiga. Finns det några tranor kvar så bjuder de på upplevelser, antingen de jublande tar höjd i snäva cirklar över Stora alvaret för att sedan på stela vingar sikta mot nästa stopp, kanske tyska ön Rügen eller de går och plockar på nyslagna  majsfält en dimmig förmiddag, en relativt ny gröda på Öland som de högproducerande mjölkkorna behöver.

hagtorn

Betesdjuren på strandängar och alvarmarker börjar tycka att ladugården lockar när snålblåsten sätter i, men de gör ännu nytta där de är; jag bävar för den dagen (som förhoppningsvis inte kommer) de inte går där… vare sig de är svartvita (blivande mjölkkor) eller robustare helsvarta, bruna, beiga etc mår de bra ute i naturen. Och deras bete och tramp skapar förutsättningar för växter som har svårt att hävda sig i grässvålen, det vet vi. De buskröjande långhornade och långhåriga små skotska korna verkar tåla allt i väderhänseende, något att lära av.

En del av oss sätter på sig skalkläder (förhoppningsvis giftfria) och går ut och letar kungsfågelsångare, brandkronade kungsfåglar och ännu större rariteter i de ölandska markerna, speciellt under vecka 41. Då är det lite större ansamling av fågelskådare än vanligt, vilket betyder att vi fastboende får ha lite överseende med plötsliga ansamlingar av bilar; det är i alla fall ett naturintresse, som ofta leder till djupare insikter om natur och miljö. Passa på och ta del av de föredrag som erbjuds dessa veckor! Naturum Ottenby har tre den veckan. Kanske kan du även få plats på Clubb300-föredragen.

Fågelstationen ringmärker fåglar ända in i mitten av november som standard, så flyttande fåglar kan man se länge, även om antalet arter minskar. Det blir trastar, rödhakar, kungsfåglar och till sist talgoxar och blåmesar. Har du en rödhake på tomten i vinter, lyssna noga. Om du har tur kan du höra den bevaka sitt vinterrevir med lite sång. Den är tuffare än koltrasten mot sina artfränder!

röha

Läste just att Shell har meddelat att de avstår att borra efter mer olja i Arktis. 7 miljoner (!) människor har tryckt på med mailbombning och vädjanden till företaget. Troligen är kostnaderna större än vinsterna för dem, om man ska vara krass, men nu är det bara Gazprom kvar…i alla fall. Så vi kämpar vidare, det finns många chanser för oss som vill vara rädda om klotet och framtiden för barn och barnbarn.

Nu gick solen i moln, dags att hämta kaffe ( jaa, ekologiskt och gärna rättvisemärkt).
UT och NJUT alla som kan!

Liselotte Wetterstrand Waldenström