Exkursion till Gillsby mossar

I samarbete med STF Öland ordnade Ölands Naturskyddsförening 27 april 2014 en exkursion vid Gillsby mossar i Alböke socken under utmärkt ledning av Staffan Rodebrand. Gillsby mossar är ett par alvarsjöar som restaurerades för ca 10 år sedan och nu återfått en del av sin forna glans. Det mest värdefulla i dessa är de häckande ängshökarna. De återkommer varje år med mellan ett och tre par.

Ölands naturskyddsförening exkursion vid Gillsby mossar 27 maj 2014.

Ölands naturskyddsförening exkursion vid Gillsby mossar 27 april 2014.

Ett 30-tal deltagare hade mött upp i den härliga vårsolen och fick bl a se häckande trana och ett par bruna kärrhökar som förberedde häckning. På marken kunde vi konstatera många majvivor, både av den vanliga sorten med stjälk och den utan stjälk. Ängshökarna hade dock ännu inte anlänt.

Majviva vid Gillsby mosse.