Oktober – sträckens, höstlövens och förberedelsernas tid

Nu i oktober frodas ornitologerna på Öland, flyttfåglarna samlas och förbereder flytten söderut och har man tur kanske en och annan sällsynthet drar förbi. Ottenby fågelstation gläds åt taigasångare, stäpphök och havsörn. Den första oktober drog ett rekordstort sträck med vitkindad gås över östra Öland och skapade stor uppståndelse. Antalet gäss i sträcket uppskattades till 177 200 st enligt rapportörer på Svalan.

Dagarna har blivit kortare och temperaturen har fallit, hösten är här vare sig man vill eller inte. Träden svarar med att skifta färg och slutligen fälla sina löv. De flesta av våra lövfällande trädarter återvinner näring genom en nedbrytningsprocess av det gröna klorofyllet i växternas blad. Kvar blir karotenoiderna som funnits i lövet hela tiden men dolts av det gröna klorofyllet. De röda höstfärgerna kommer från anthocyanin, ett ”stresspigment” som nybildas i bladen under kalla nätter. I vår trädgård står två gamla, grova klibbalar, de håller på att fälla sina löv just nu. Löven är gröna där på gräsmattan vilket lär bero på att alen genom en symbios med en strålsvamp kan tillgodogöra sig luftburet kväve och har därför råd med slöseriet! För de som vill veta mer om hur lövfällning och höstfärger varierar inom och mellan olika arter finns www.naturenskalender.se där man kan bli fenologiväktare och bidra till vetenskapen genom att rapportera dessa viktiga händelser för olika arter i växtriket.

I naturen är det många som stökar omkring och försöker hitta sig ett ställa att övervintra på. Hos oss blev detta ett faktum när vi stötte på en liten igelkott, en årsunge, i en hög med höbalar när vi skulle röja ute i ladan. Så här års äter igelkottarna upp sig för att klara vintern, sniglar, maskar, insekter och en och annan huggorm står på menyn. Igelkottar går i äkta dvala där kroppens funktioner går på sparlåga under flera månader. Till våren har de tappat nära en tredjedel av sin kroppsvikt och är i stort behov av mat. Vår lilla igelkott lyftes varsamt ut till det stökigaste hörnet på tomten, det där hörnet där allt är kaos, fullt med gamla lövhögar, ris och kompostmaterial, ett vinterparadis för igelkotten.

Andra som letar plats för övervintring är alla våra paddor och groddjur som nu på höstkanten tar sig från sensommarens födosöksplatser till övervintringshabitaten. Sensommarhabitatet utgörs av öppna områden nära lämpliga lekvatten med god tillgång på insekter, Vinterhabitatet däremot utgörs ofta av lövskogsområden, gärna rika på död ved, stenrösen eller stenmurar där djuren kan hitta ett frostfritt utrymme. Ofta passerar grodorna och paddorna vägar när de förflyttar sig i landskapet vilket innebär en påtaglig risk för kollision på trafikerade vägar. Vårt allra mest sällsynta groddjur är den grönfläckiga paddan som står listad som akut hotad på ArtDatabankens rödlista. För några veckor sedan släppte Nordens Ark tillsammans med länsstyrelsen i Kalmar ut 200 grönfläckiga paddor i Ottenby. Paddorna har fötts upp i akvarier i Nordens Ark och transporteras sedan till Öland för utsättning. Den här utsättningen är bara en i raden av åtgärder som gjorts för arten i Ottenby. Redan 2009 gjordes den första utsättningen. Den grönfläckiga paddan kan om omständigheterna kräver det vandra ett par kilometer mellan sommarhabitatet och övervintringsplatsen. Dessa värdefulla individer samt alla våra övriga groddjur kräver vår fulla uppmärksamhet på vägarna i höst. Kör försiktigt!

Elin Boberg