Vattenvård på Öland

Nu pågår förberedelserna för en ny period i den så kallade vattenförvaltningscykeln, som syftar till att skydda och vårda våra vattenmiljöer. Öland är ett eget förvaltningsområde där vattenproblem ska identifieras och åtgärdas. För att det här arbetet ska bli bra så behövs synpunkter från alla med lokal kännedom om vattenförekomsterna. Därför har vattenmyndigheten i Kalmar utlyst en samrådstid fram till den 5 maj.

Var och en kan nu på egen hand leta upp kuststräckor, vattendrag, småsjöar och grundvattenförekomster i hemtrakterna med hjälp av en karta som finns i VISS (VattenInformationsSystem Sverige). Kartan kan öppnas i datorn, mobilen eller läsplattan  Det gäller dock att se till att ha ”MS Silverlight” installerad i sin webläsare. Utan en sådan ”plug-in” fungerar det inte alls och man får inte heller någon varning om den är för gammal. Ladda hem uppdaterad version här.

VISS

I vattenkartan går det sedan att zooma in de lokala vattenförekomsterna och läsa om underlaget för den föreslagna bedömningen. Vattenförekomster får inte försämras och om de inte når god status måste åtgärder sättas in för att förbättra tillståndet. Väl inne på vattenförekomstens hemsida i VISS kan vi alla också bidra med synpunkter, information till vattenmyndigheten.

Det är också möjligt att lämna synpunkter och föreslå förbättringar på underlaget i det som kallas ”åtgärdsområde Öland”. Det gör du här.

Mer övergripande information om arbetet finns här.

Det går också att kontakta Jan Herrmann som är ÖNs representant i Ölands vattenråd.