Röjning i Rune Jons äng

Nu är årets första insats genomförd i Rune Jons äng – slåtterängen utanför Skogsby som vi tillsammans med Torslunda hembygdsförening sköter om på gammalt sätt. Innan konstgödslingens tid var slåtterängar vanliga eftersom de gav foder till djuren som i sin tur gav gödsel till åkrarna. Idag är slåtterängar sällsynta och därmed de växter som är speciella i slåtterängar.

Skötseln av en slåtteräng handlar om 1) Röjning och borttagning av träd som fallit ner,  2) Fagning (räfsa samman löv och grenar för att göra fritt åt växterna som är på väg upp), 3) Slåtter (juli)

Idag var det dags för röjningen och vi fick mycket glädjande hjälp av flyktingar från Syrien via Ölands Folkhögskola. Tack för det!

Nästa insats blir fagningen 28 mars. Datumet är preliminärt, kolla på vår eller hembygdsföreningens hemsida mot slutet av mars för att få slutligt datum.