Starka skäl att köpa ekologiskt odlad lök och bruna bönor

31 mars beviljade Kemikalieinspektionen (KemI) fortsatt dispens för användning av Stomp SC i odlingar med lök, purjolök, gräslök, palsternacka och bruna bönor (torra trädgårdsbönor). Stomp SC är ett ogräsbekämpningsmedel, som innebär oacceptabla risker för våra vattenmiljöer.

Sedan lång tid tilbaka har det varit känt att preparatet skulle fasas ut inom hela EU. När förbudet skulle träda i kraft 2010 godkändes inte heller LRFs dispensansökan av KemI. Men beslutet överklagades och upphävdes av högre instans (http://www.kemi.se/sv/Innehall/Nyheter/KemI-overklagar-inte-beslutet-om-Stomp-och-Totril/).

Motiven för dispens var dels att det saknades andra utprovade ogräsbekämpningsmedel, dels att dipens beviljats i t ex Danmark. LRF menade att om Sverige ensamt tar miljöhänsyn och följer regelverket skulle konkurrensvillkoren bli orimliga för svenska odlare.

Därefter har användningen fortsatt år efter år med nya dispenser. Inom ÖN menar vi att de återkommande undantagen undergräver tilltron till det svenska handlingsprogrammet ”Hållbar användning av växtskyddsmedel”. I praktiken innebär det att beslut på EU-nivå inte behöver följas av medlemsländerna. Risken är uppenbar att ”marknaden” räknar med att EUs miljöregler inte behöver tas på allvar och att alternativa växtskyddsmetoder inte behöver utvecklas.

Branschen och myndigheterna är alltså oförmögna att lösa problemet. Bollen ligger hos oss konsumenter. Det odlas väldigt fin lök, och utsökta bruna bönor, utan bekämpningsmedel på Öland.