Musikalisk naturnatt i mångfaldens tecken

Ca 150 personer slöt upp vid ÖN:s årliga Naturnatt vid Gråborg på fredagskvällen. Vädret visade sig från sin bästa sida och likaså gjorde de musikaliska inslagen Jahuja och Ölands blåsensemble. Deltagarna fick ta del av lilla holkprojektet och köpa holkar för både fåglar och insekter. Ölands vattenråd och olika föreningar visade upp sin verksamhet. En mobil naturguide för Öland presenterades. Besökarna fick ta del av hur jordbruket sköts i Borgs by och togs med på guidade vandringarna i de närbelägna slåtterängarna.

Årets ölandsfotograf presenterades. Vinnare är Miriam Eriksson som vann titeln även 2012. Hon bor i Borgholm och aktiv medlem i Ölands Fotoklubb. Mer information om utställningen som ska göras på hennes bildkollektion kommer så småningom på denna hemsida.

Najas ”nattmålning” visades. Den heter ”Sinnen i mörker”. Du kan lägga bud på den här. Lägsta accepterat pris är 500 kr. Behållningen går till Ölands naturskyddsförening.

IMG_1892webb

De rätta svaren på tipspromenaden är:
1. Vilken orkidé blommar först? 1. Adam och Eva
2. Vilken svensk poet har skrivit (citat)? 2. Gellerstedt
3. Hur många orkidéer finns det på Öland? 1. Ca 35 st
4. Vilken av dessa är inte en orkidé (tre val)? 1. Johannesört
5. Vilken orkidé beskriver Carl von Linné så här (citat)? X. Krutbrännare
6. Det grekiska ordet Orchis har gett namn till hela familjen orkidéer. Vad betyder det? 2. Testikel
7. Är orkidéerna…(tre val)? 1. Monocotyledoner (enhjärtbladiga)
8. En av följande orkidéer finns inte på Öland. Vilken (tre val)? X. Rödsyssla
9. En av dessa orkidéer kallas även vaniljknipprot. Vilken (tre val)? 2. Purpurknipprot
10. Flera öländska orkidéer kan finnas i en vit variant, bland annat Sankt Pers nycklar. Men en av följande tre är alltid vit. Vilken? X. Vaxnycklar