Heta miljöfrågor om kött och ekologisk odling

Köttets miljöpåverkan blev veckans ämne då Sveriges Radio sände sin serie Matens pris. Avsnittet ”Köttet och politiken” tog upp köttkonsumtion och köttproduktionens natur- och miljöpåverkan. Innan du råkar in i köttdiskussioner på bussen eller vid middagsbordet kanske du vill kolla Naturskyddsföreningens Frågor och svar om kött och miljö? Läs vidare så hittar du länken här.

Den ekologiska odlingen har kritiserats av vissa forskare. Naturskyddsföreningen menar att miljö- och hälsonyttan med ekologisk odling ifrågasätts på fel grunder. Tidningar över hela landet har publicerat artiklar som påstår att ekologisk inte är bättre för vare sig hälsan eller miljön. Men nyheten är vilseledande. Forskningsstudien som media hänvisar till visar egentligen på motsatsen. Läs vidare här så hittar du länken till Naturskyddsföreningens uppfattning.

Här hittar du frågor och svar om köttkonsumtion och miljö.

Här hittar du Naturskyddsföreningens försvar för den ekologiska odlingen.