Mars – naturupplevelser och integration

Inte bara ekologisk hållbarhet…..

Begreppet “hållbarhet” kanske vi mest tänker på som ekologisk hållbarhet, alltså ungefär långsiktig miljö- och resurshänsyn. Men på senare år innefattar vi även ekonomisk och social hållbarhet, det finns ju även politiska beslut och samsyner om detta! I en bredare tolkning brukar man gärna resonera även kring folkhälsa, kultur och integration.

Trots tilltagande urbanisering och minskande kontakt med ”landet”, är ju naturen viktig för och i den svenska folksjälen, vilket till och med observeras av folk från andra länder. Men för invandrare känns nog ofta inte naturen lika självklart välkomnande.

Vårt land tar emot stora skaror flyktingar och andra invandrare, och det ska vi fortsätta med, ty vi har ju ändå, trots många motsägare, faktiskt råd med detta. En del av flyktingarna vill stanna tills vidare och hoppas kunna återvända hem, andra vill stanna länge och kanske vill bli en del av vårt samhälle. De kom alla hit p g a att Sverige har ett ganska gott, och sannolikt välförtjänt, rykte som ett rikt land, med en betydande öppenhet för flyktingar, även om nu olika typer och grader av motkrafter börjar märkas.

Sverige har en rik natur, och vi som känner denna borde kunna arbeta för att ge lite av vår känsla för denna rikedom och dess värden till invandrare av olika slag, och därmed även ansvarskänsla för naturens rikedomar. Ty det är ju så att i många sydligare länder betraktas naturen – om den ens finns kvar – som något främmande och konstigt, kanske farligt, i vilket fall inget man ”besöker”. Det som finns utanför städer och samhällen är till för att leverera mat, ett synsätt som för all del finns alltmer även hos många svenskar.

Kanske kan naturkontakter och -upplevelser också fungera som en välbehövlig avkoppling till invandrarnas vardagsslit för att komma vidare in i samhället, men samtidigt som ett medel i integrationsprocessen.

– Kan vi ordna någon form av utflykter och/eller träffar?

– Kan vi samarbeta med deras organisationer/andra föreningar/olika samhällsfunktioner?

– Kan vi sålunda arbeta för såväl ekologisk som social hållbarhet?

Kan vi, från Ölands Naturskyddsförening, betyda något för flyktingar och andra invandrare?

Hur når vi dem? Med vad? Vill vi? Törs vi?

Vill du vara med och utveckla en verksamhet åt detta håll, kontakta mig!

Jan Herrmann (jan.herrmann@lnu.se)