Hur ska Borga hage skötas i framtiden?

Länsstyrelsen har utarbetat ett förslag till skötselplan för Borga hage i Borgholms kommun, och Ölands naturskyddsförening har beretts tillfälle att yttra oss över förslaget. Dettas lovvärda syfte är att skapa regenerationsnischer och en mosaik i krontaket, dvs återskapa ”trädklädd betesmark” inom reservatet. Våra synpunkter kan sammanfattas i att den av länsstyrelsen föreslagna snabba och drastiska avverkningen, för att återskapa betesmark, inte är lämplig att genomföra p g a att förutsättningarna för tänkt snabb återkolonisation av hävdanapassade växtarter inte föreligger. Vi menar att målet istället, och bättre, kan uppnås med ett adaptivt förhållningssätt, där åtgärderna genomförs successivt och utvärderas i mindre skala, och särskilt det största och centrala området bör inte nu omvandlas till skogsbetesmark innan metoderna är fullt utprovade.

Läs yttrandet här: Yttrande Borga hage