Fullmåne och färgstarka drakar

Fullmånen lyste upp aftonhimlen och vattenspegeln invid Jordtorpsåsen när ÖNs inventerare provade ut metodiken inför vårens undersökningar av Öländska våtmarker. Utrustade med sjöstövlar och vattenhåvar räknades  antalet äggsamlingar av långbensgroda i det översvämmande starrkärret. Långbensgrodorna är först ut att leka och lägga ägg. Vi fann sammanlagt 19 äggsamlingar som de fäster i vegetationen under vattenytan. Det betyder att minst 19 honor redan producerat var sin kull med befruktade ägg.

I skymníngen blandades ljuden av nyanlända taltrastar, två morkullor och en spelande hane av långbensgroda. Paddorna har också krypit fram ur sina vinterboningar i sandbackarna. När värmen kommer börjar även deras uppvaktningar. Men den här kvällen var de tysta och syntes inte till vid vattnet. Däremot fann vi färgranna ”drakar” av mindre vattensalamander. De har inte heller börjat sin uppvaktning ännu.

Om du vill vara med i inventeringsarbetet så går det bra att kontakta Jan Herrmann, jan.herrmann@lnu.se. Vi kommer att genomföra undersökningarna vid tre tillfällen under våren fram till och med maj. På denna kvackande sida går det bra att lyssna till hur långbensgrodan och de andra arterna låter https://www.naturskyddsforeningen.se/kvack

• Hjälp groddjuren över vägen!Lyft dem försiktigt och låt dem lifta i en hink ner sjön eller dammen.
  • Sätt upp en egen varningsskylt Printa ut vår grodvarningsskylt, plocka fram snickarglädjen och sätt upp på en vägsträcka där du vet att grodor ofta passerar.
  • Anlägg en damm på tomtenHar du tur får du nya grannar och gemytliga nattljud i trädgården.

Text Börje Ekstam   –   Bild Staffan Arvegård   –   Arr Jan Herrmann