”Våra” grod-våtmarker förevisades

I vår har ju medlemmar från Ölandskretsen inventerat groddjur i de sex våtmarker som restaurerats, eller kommer att restaureras, i Sportfiskarnas ”Rovfiskprojekt”, med Tobias Berger som projektledare. Projektet genomförs delvis med medel från Ölands vattenråd, och Börje E och Jan H är involverade i ”före”-studier av grodor (vilket varit omöjligt utan ett dussin duktiga medlemmar från Naturskyddsföreningen), växter och bottenfauna.

I söndags förevisades våtmarken Brokhål, alldeles norr om Böda hamn, som redan har åtgärdats. De sex våtmarkerna kan ses HÄR. Avsikten är ju att dessa våtmarker efter åtgärd dels ska tillåta gädda och abborre att vandra upp dit för att leka, och dels hålla vatten längre fram på sommaren. Samtidigt ska förhoppningsvis fåglar, bottenlevande smådjur, groddjur och växter gynnas, samt ska våtmarken minska vattnets innehåll av fosfor och kväve. En ”före”-rapport om allt detta skall finnas klar lite efter nyår.

Exkursionen lockade ca 40 deltagare, som i strålande väder fick se och höra en livfull beskrivning av våtmarkens växter och djur av Tobias, Börje och Jan. Stort intresse märktes, och många goda frågor ställdes.

Vi hoppas nu alla att dessa våtmarker ger många goda effekter på Öland och Östersjön!