Strömmande vattens värden

Fint främmande på Öland

Christer Borg, generalsekreterare i Älvräddarna, besökte länet 20 och 21 januari, ett samarrangemang mellan Naturskyddsföreningen i Kalmar län och Studiefrämjandet Kalmar. Vid två kvällsföreläsningar, i Kalmar resp. Västervik, fick vi (ca 50 åhörare på vardera stället) bättre insikt i de många värden som finns i våra vattendrag, eller kanske snarare borde finnas, eftersom de i många fall är så kraftigt påverkade av dämningar för vattenkraft, kvarnar, smedjor och flottning, att de inte riktigt fungerar. På de drygt två timmarna som det blev berättade Christer engagerat och kunnigt om vattendragens ekologi, särskilt fisk, och vad som kan göras, inte minst idag när Vattenkraftens miljöfond vill/tvingats erbjuda rätt många miljarder för att under 2-3 decennier förbättra förhållandena där vattenkraften står/stått för ödeläggelsen av vattendragens ekosystemtjänster. (Men många andra dämningar, merparten, är utanför detta.)

På fm den 21 januari genomfördes en utflykt på Öland, då Christer guidades av Niclas och Lasse från den lokala sportfiskeklubben, totalt var vi närmare tio personer. Vi fick se delar av två vattendrag; Frösslundabäcken med huvudsakligen opåverkade sträckor och gott om öring, bottenfauna och annat trevligt, och Åbybäcken med ganska mycket rätade och muddrade sträckor, men ändå god lek av stor öring! Christer trivdes som fisken i vattnet! Avslutningsvis käkades kroppkakor i Arontorp.

Christers bildserier hittar ni HÄR. De två kvällarnas bildserier var tämligen lika, och är pga deras storlek hopslagna till en.         / Jan Hn

Samling vid Frösslundabäcken; Michael Ingard, Lasse Karlsson, Christer Borg, Anders Kallin, Niclas Solberg, Claes Gårdinger och Jan Herrmann. Vid kameran Staffan Arvegård, som vanligt.

Jan Hn förevisar en nattsländelarv för Lasse, Christer och Anders.

Christer tar en selfie med oss andra i bakgrunden, där t.o.m. Staffan fastnade på bild!