Undervattens-Naturreservat vid Ottenby

Länsstyrelsen skickade i december ut ett förslag på ett nytt Naturreservat runt Ottenby udde, alltså i huvudsak under vattnet men inkl lagunen och revlarna vid Sandvik. Med lite tillåten förlängning av remisstiden kommenterades den för ÖN av Jan Herrmann och Roland Engkvist, den senare främst aktiv i styrelsen för Ölands vattenråd.

Yttrandet uttrycker betydande tillfredsställelse över att reservatet nu äntligen är bildat, att förslaget och skötselföreskrifterna överlag är bra, att det gäller ner till 15-20 meters djup, vilket avser att förhindra otillåten trålning. Vi ger dock kommentarer om att områdena lite överdrivet beskrivs som opåverkade, att termen ”rev” även bör gälla mjukbottnar, att ålgräsets förekomst beskrivs alltför överdrivet, att tången idag mest är såg- inte blås-, att vattendraget från åkermark vid Ås och genom lunden riskerar att övergöda lagunerna och en del andra detaljanmärkningar.

Hela yttrandet kan ses här.