Strandstädningstävlingen är igång – men bara Mörbylånga kommun medverkar i insamlingen

Några dagars FÖRLÄNGNING för bilder av städinsatser!!!

I programmet (Landborgen) står att inlämning av bilder på oland@naturskyddsforeningen.se ska ske senast 9 mars, men vi förlänger nu till senast 12 mars!

Plåtburkar kan orsaka allvarliga blödningar om när de blir uppätna av kor och andra betande djur.

Tyvärr har Borgholms kommun meddelat att man inte har tid att hämta insamlat skräp, men kanske kommer de att ändra sig. Vi har nämligen i en pressrelease upplyst media om detta sviktande ansvar, i värsta fall till nackdel för kommunen. Vi hoppas…..

Men beträffande Mörbylånga kommun gäller detta:

Genomskinliga sopsäckar (som bör användas, för sorteringen som följer) finns att hämta på:

–        Biblioteken i Färjestaden och Mörbylånga.

–        Gräsgårds hamn, samma ställe som säckarna till paraffinet.

–        Stenåsa naturbokhandel.

Hämtning (gäller alltså bara Mörbylånga): På https://www.morbylanga.se/strandstadning finns en ”Strandstädarkarta” med röda prickar, på dessa hämtplatser kan du lämna skräpet (helst sorterat i plast och icke-plast). På sidan finns även ett formulär, fyll i detta och ange plats enligt instruktionerna, skicka in, så ska de bli en markering där du tänkt. Lite pilligt, men det går!

Börje o Jan

Naturskyddsföreningen deltar också i årliga skräpinventeringar som organiseras av Håll Sverige Rent. En stor del av skräpet som driver iland är plast. På bilden tre glada städare i Kårehamn 2018; Börje Ekstam, Bengt Andersson och Jan Herrmann.

Viktigt: Just i Kårehamn är det inte bara städning, utan där ”mäts” (räknas och vägs) också skräpet, en del av en regelbundet nationell insats som Håll Sverige rent-kampanjen organiserar. Bengt (tel. 0485-732 35) som håller i detta vill därför att ingen städning alls, inkl tävling, görs längs stranden ca 1,5 km söderut från hamnen i Kårehamn.