Årets Ölandsfotograf 2020 OCH Årets Ölandsbild 2020

Även detta Corona-år kan och får vi njuta av naturen på Öland. Då kan man låta sig inspireras av Årets Ölandsfotograf 2020 Miriam Eriksson, som för tredje gången nu tilldelats detta fina pris och hedersutmärkelse. Årets tema var ”Ölands vägar och stigar”, de tolv bilderna ska spegla årets månader, och juryns motivering var:

Årets Ölandsfotograf har vandrat på vägar och stigar över hela Öland och förmedlar genom sina bilder en känsla av Öland som det rika landskap det är. En gnistrande kall vinterbild i kontrast till den spirande lövskogen, sommaren med Ölands egen blomma, Ölandssolvändan, lyser än tydligare vid jämförelsen med den knappt skönjbara stigen ut på Alvaret. De tolv bilderna i Miriam Erikssons kollektion håller en genomgående hög kvalitet med bra variation.

Att Miriams tolkningar av det givna temat tilltalade juryn kan man förstå när man kikar på bilderna nedan. Naturskyddsföreningens representant i juryn, Staffan Arvegård, tillika initiativtagare till tävlingen, framhåller att bilderna visar på de oändliga möjligheterna det finns till fina naturupplevelser på Öland, sommar som vinter, och att ett extra plus var att Miriam har med människor i flera av bilderna

Men vilken av de tolv bilderna är allra bäst? Du kan vara med och rösta fram den Du gillar, vilket pågår FRÅN 19 juni, då Ölandsbladets Turistguide kommer ut till alla prenumeranter och finns då även att hämta på många platser på hela Öland. Denna länk leder till Ölandsbladets sida för röstningen.

JANUARI. När fåken drar fram över Öland ser man ibland inte mycket av vägen. Ölands kvarnar är däremot lättare att kunna se. Äleklinta.

FEBRUARI. Undrar om det var på den här vägen som man förr åkte med häst och släde när man skulle till julottan. Kastlösa kyrka syns till vänster i bakgrunden.

MARS. Visst är det kyligt i luften, men ut i naturen vill man – det är ju vår! Beijershamn naturreservat.

APRIL. Den lilla, men väl upptrampade stigen visar att här är det många som vandrat den vackra stigen mellan Odens Flisor och Ismantorps borg.

MAJ. Himlen välver sig stor och blå över rapsfälten som omger den raka stigen ner till sjön. Sydöstra Öland.

JUNI. Ölandssolvändorna lyser i kapp med solen längs kustvägen från Äleklinta och norrut.

JULI. Sol, vind och vatten – en sommardag på Neptuni åkrar. Det är bara att välja ”sin” stig. Byxelkrok.

AUGUSTI. Morgonljuset lyser mellan träden, det doftar av mossa och barr. Jag vill fortsätta på den här vägen. Trolsk skog i närheten av Ängjärnsudden på norra Öland.

SEPTEMBER. Kvällssolen lockar mig att gå lite längre – kanske går vägen ända ner till vattnet. Norr om Bläsinge på östra sidan av Öland.

OKTOBER. Här är en av många stigar som leder ut på Stora Alvaret. Möckelmossen.

NOVEMBER. Det finns många stigar att välja på här i skogen i Nab- belund. De mossiga gamla skyltarna visar på ”BÖDALEDEN” och ”ST LEDEN”. Naturreservatet Bödakustens östra.

DECEMBER. Mellan Resmo och Stenåsa går denna väg – lika vacker på våren, sommaren, hösten och som här på vintern.