Grodinventeringens (2019) resultat

Våren 2019 deltog drygt tio engagerade medlemmar i Ölandskretsen av Naturskyddsföreningen i inventeringar  av grod- och kräldjur i sex olika våtmarker på Öland. Denna fina insats var en del av ett LONA-projekt som Jan och Börje utförde som ”före-studier” innan Tobias Berger anlägger s.k. gäddfabriker (och abborre) för att gynna mängden rovfisk i Östersjön, ett sätt att minska de övergödningseffekter som varje sommar plågar vårt hav, men även turisterna med flera. Tobias Bergers stora projekt finansierades huvudsakligen med LONA-medel, men en mindre del även av Ölands vattenråd, varvid rådets krav var att före-studier skulle inkludera även vegetation, bottenfauna och grodor.

Nu är äntligen våra slutrapporter godkända av Länsstyrelsen, så här hittar ni nu den om GRODOR , men även den om bottenfauna och den översiktliga (dvs även lite summariskt om vegetation). OBS att flera av bilagorna med kartor, bilder m.m. som hänvisas till är så MB-tunga att de inte kan läggas in här. Dessa, liksom rapporterna om vegetation, kan ni få genom att maila till jan.herrmann@lnu.se.

Stort TACK till alla ni som jobbade med oss i dessa våtmarker, utan er hade det inte blivit mycket till rapport! (Ni får grodrapporten även direkt!)

Jan och Börje