Årets strandstädningstävling är nu igång!!!

Vi ser alla då och då en massa skräp av olika slag ute på Öland, och i synnerhet på stränderna tycker vi ju att det är tråkigt. Men nu kan du hjälpa till att städa upp i Ölands fina natur, och samtidigt vinna fina priser. Även i år arrangerar vi en Strandstädningstävling, ja du kan givetvis städa var du vill! På många ställen på Öland finns nu uppsatt denna AFFISCH, och där hänvisas till följande information:

För bägge kommunerna gäller:

1. Ta hänsyn till fågellivet, de har kanske börjat häcka i strandmiljöerna, gäller i synnerhet naturreservat, som alltså ska undvikas helt.
  2. Delta i vår tävling genom att skicka till oland@naturskyddsforeningen.se en bild på dig och det du ”städat upp”, och var du städat! Glöminte namn och tel-nr. Skräpets vidare öde skiljer sig mellan kommunerna, se nedan!
  3. En ordentlig knut på säckarna hindrar kråkor m. fl. att skapa oreda!
  4. Om tveksamhet, sätt en etikett att det handlar om Strandstädningstävlingen.
  5. Det är inget tvång, men du får gärna sortera på lämpligt sätt, men etikettera då påsarna med innehåll.
  6. Du har hela perioden 8 mars – 8 april på dig, men senast 9 april skall bilderna ha skickats in!
  7. Bilderna blir en digital utställning till den 11/4, när vi genomför vårt digitala årsmöte (kretsstämma), med start kl. 15!
  8. DÅ, på årsmötet, lottar vi ut fina priser bland de som deltar, vilket du kan göra genom att logga in på genom denna länk https://zoom.us/j/95302020159. Testa uppkopplingen från 14.30.
  9. ALLA deltagare får så småningom ett DIPLOM!
  10. Oklarheter kan troligen lösas genom kontakt med någon av följande, eller kommun-namn nedan:

Jan Herrmann                                                    070 – 678 19 89                 jan.herrmann@lnu.se

Liselotte Wetterstrand Waldenström               073 – 058 23 77                 liselotte.w.w@gmail.com

Mattias Karlsson                                                076 – 107 43 24                  dilevafan@hotmail.com

LYCKA TILL!

Mattias, Jan och Liselotte

Mörbylånga kommun

Kolla först på www.morbylanga.se/Strandstadning. OBS biblioteken är ju stängda, men tomma sopsäckar hämtas på dessa ställen (de finns i en tydlig låda):

Mörbylånga: Servicecenter i slussen på kommunhuset.

Färjestaden: Kommunens förråd Industrigatan 14 utanför grindarna.

Södra Möckleby: Utanför Automaten / nya matbutiken (f.d. Ica).

Ottenby: Vid nordänden av (f.d.) Fågelmuseet, blått hus på parkeringen norr om Fågelstationen.

Gräsgårds hamn: På inre delen av hamnplan, till vänster troligen under tak av ”husdelen utan framdörr”, se X i denna BILD.

Stenåsa Naturbokhandeln: Vid restaurangens uteplats norr om huset.

De fyllda säckarna placeras (och kommer att hämtas där) på de platser som framgår av strandstädningskartan, missa då inte de exakta platserna på kartan, visas om markören placeras över den röda pricken. Och fyll i formulär för rapportering på ovan nämnda hemsida.

Om problem uppstår, som Du inte kan lösa, eller vill ge mer information, kontakta Anders Eklund, 0485 – 47 507 / Anders.Eklund@morbylanga.se.

Borgholms kommun

Tomma sopsäckar hämtas på dessa ställen:

GataPark-förrådet på Energivägen 5 i Borgholm.

GataPark-förrådet på Löttorpsvägen 7-9 i Löttorp.

De fyllda säckarna placeras vid (och kommer att hämtas där):

Sandviks hamn, servicehuset.

Byxelkroks hamn, servicehuset.

Nabbelunds namn, servicehuset.

Böda hamn, servicehuset.

Kårehamn, servicehuset.

Stora Rörs hamn, vid badplatsen (till vänster när man kommer ner mot hamnbassängen).

Om problem uppstår, som Du inte kan lösa, eller vill ge mer information, kontakta Jan-Åke Johansson, 0485 – 88 072 / jan-ake.Johansson@borgholm.se.