RÖSTA för MILJÖN – men vilket parti???

Här hittar du information om den enkät som Ölands naturskyddsförening gjorde i maj-juni. Alla partier som har plats i kommunfullmäktige i de bägge kommunerna fick då ÅTTA frågor att besvara, angående deras ambitioner kring olika natur- och miljövårdsfrågor. Deras svar har i augusti bearbetats, analyserats och för ett par dagar sedan skickades ett pressmeddelande till olika massmedia, samt till olika hemsidor, varifrån hänvisas till denna hemsida.

Ty här finns hela materialet, alla är välkoma att i detalj studera partiernas svar. Våra åtta frågor behandlade: 1) Tre viktigaste miljömålen 2) Strandskydd 3) Biologisk mångfald 4) Vindkraftverk 5) Fossilfrihet 6) Övergödning 7) Avfallshantering 8) Ekosystemtjänster. Svaren på den sista frågan poängsattes dock inte pga dess komplexitet. Frågorna är med inriktning på Ölands natur- och miljöfrågor, vad rikspolitikerna tycker kan du se på en av Naturskyddsföreningens rikskansli nyligen genomförd debatt, se HÄR!

Det lokal Ölands-materialet består av: 1) Pressmeddelandet, med bl. a. tabellen ovan; 2) Utskick till politikerna, dvs Missiv och Frågorna med våra ”syntes”-kommentarer; 3) ALLA svaren med utdelade poäng.

Dagen efter att detta inlägg publicerades så skrev vi en debattartikel som snabbt publicerades i Ölandsbladet den 3 september, den kan läsas HÄR. Tyvärr missade såväl Ölandsbladet som Barometern att publicera pressmeddelandet, trots vissa löften…..

Riks genomförde i våras en enkät till alla partier som sitter i Riksdagen, det tankeväckande resultatet ser du HÄR. En sammanfattning av det hela är denna BILD.

Du kan också få ledning av att ”göra” VAL-KOMPASSEN …….

Hela styrelsen jobbade med detta, ansvarig är Jan Herrmann, ordf.

jan.herrmann@lnu.se eller 070 678 19 89, bästa tid är ofta 10-15.
VÄLKOMMEN att ta del av vårt material, och kom ihåg: