Vad gör du i höst?

Höst innebär ju att naturen lite går ner i varv, och kanske även vi själva… Men Ölands naturskyddsförening arrangerar följande, ni är VÄLKOMNA!!!

Jala, jala

2 oktober och 6 november, bägge 9.00 till 12.00

Det ölandska ordet jala betyder att lägga upp en stenmur, alltså att omgärda. Dessa murar har ju i långa tider varit så viktiga för lantbrukaren, och ett mycket karakteristiskt inslag i den öländska landskapsbilden. De berikar dessutom naturen med många livsmiljöer, dvs Öland blir rikare på biologisk mångfald. Dock, murarna är ibland ett hinder för rationellt lantbruk, vissa delar är alltså ”hotade”. Du kan läsa mer om ”jalandet” på en mycket trevlig skrift från Länsstyrelsen, läs och ev. ladda ner HÄR!

Vi träffas för att återställa stenar i murarna, men kanske också för att röja bort tornbuskar och samla in gammal taggtråd. Vi prioriterar artrika och steniga betesfållor, där maskinell betesputsning inte fungerar, och genomför alltså tillsammans kombinerad kultur- och naturvård.

Sannolikt sker detta på norra Öland. Kontakta Börje Ekstam om du vill ha hjälp eller vill hjälpa till, tel. 070 607 28 00 eller borje.ekstam@icloud.com .

Foto: A-C Magnusson

Utter

20 oktober kl. 18 på Ölands folkhögskola

Börje Gunnevik från Vetlanda, mångårig fotograf och spårare av utter, och som expert anlitats av myndigheter, samt hållit många föredrag och radioinslag, besöker oss. Han visar bilder och berättar om detta fantastiska djurs leverne i olika livsmiljöer och dess lyckliga återkomst i vår natur (även Öland!).

Naturfalken

3 november kl. 11-14 på naturum Trollskogen

Om du inte har besökt ”vårt bord”, när vi under senaste året arrangerat denna ”lekfulla artkunskaps-test” har du nu årets sista chans. Alla som deltagit har snabbt funnit att ”det var ju kul” och att ”jag kunde visst en del i alla fall”. Ta chansen att få en pilgrimsfalk!

Costa Ricas natur och miljövård

Oklart när, men i slutet av november- början av december, troligen på Ölands folkhögskola, på kvällstid.

Jan Herrmann visar bilder och berättar om sin tre veckors resan till Costa Rica.

Mer info om det senaste arrangemanget kommer senare på denna hemsida, och Facebook. I övrigt gäller ovanstående, om inga förändringar sker, kolla hemsidan .