NU är årets program LANDBORGEN 2023 ute!

Foto: Staffan Arvegård

Ni hälsas alla mycket välkomna till, om vi får säga det själva, Sveriges viktigaste och roligaste förening.

Oavsett av vilken anledning du valt att bli medlem hoppas vi att vi i vår lokalkrets, Ölands Naturskyddsförening (ÖN), erbjuder något som tilltalar och passar dig.

Är du naturintresserad och gärna befinner dig ute i naturen så har vi flera aktiviteter under året där du är välkommen att delta, och är du intresserad av miljö- och klimatfrågor brukar vi anordna en del föreläsningar och diskussionstillfällen dit du också är hjärtligt välkommen.

Förra veckan delades LANDBORGEN 2023 ut, alla medlemmar bör ha fått den i brevlådan. Annars finns den HÄR, eller hör av er till ordf. jan.herrmann@lnu.se.

Har du egna förslag på aktiviteter, eller vill vara med och hjälpa till att hålla i/anordna en aktivitet, kontakta någon ur styrelsen. Kontaktuppgifter hittar du på hemsidan (Om ÖN > Styrelsen) eller i Landborgen.

Om du är i rätt ålder, eller kanske har barn eller barnbarn som är det, så finns äntligen Fältbiologerna åter i Kalmar/på Öland. Alla 6-25-åringar är välkomna dit. Mer information får du från olga.backstrom@icloud.com eller i Landborgen.

Styrelsen väljs på årsmötet, dit alla medlemmar är välkomna. Det brukar hållas någon gång i slutet av mars, i år söndag 26 mars med start kl 14.30, och brukar åtföljas av t ex en föreläsning eller bildvisning. Information om detta finns också på hemsidan eller Landborgen.

Det är styrelsen som ansvarar för att sammanställa verksamhetsårets programpunkter. Vi svarar t ex också på remisser från bl a kommunerna och Länsstyrelsen, skriver opinionsinlägg i lokalpressen, och det finns också möjlighet att delta i olika informationsmöten för föreningens räkning. Vill du veta mer om vad styrelsearbetet innebär och/eller vill anmäla ditt intresse för att bli invald i styrelsen kontakta någon ur valberedningen i god tid innan årsmötet:

Liselotte Wetterstrand Waldenström: liselotte.w.w@gmail.com

Börje Ekstam: borje.ekstam@icloud.com

I år är vi i särskilt behov av en ersättare (suppleant) till styrelsen, vilket är ett bra sätt att prova på styrelsearbetet eftersom man väljs på ett år och man är, liksom ordinarie ledamöter, självklart välkommen på alla styrelsemöten.

Vi behöver också en revisorssuppleant, vilket troligtvis är det minst krävande uppdraget, då man oftast behöver göra ingenting då det finns två ordinarie revisorer.

Bästa hälsningar från ÖN:s styrelse, i hopp om att vi ses!

Foto: Hanna Nicklasson

Foto: Jan Herrmann