Skötsel av öländska naturreservat försämras

Ölands Naturskyddsförening befarar att Tidöregeringens prioriteringar i vårbudgeten får allvarligt negativa effekter på naturvård, biologisk mångfald och för friluftsliv på Öland. Regeringsunderlagets partier visar en alldeles för liten förståelse för avgörande natur- och miljöåtaganden. En utförlig text om hur detta slår mot Ölands natur, naturvård, alla naturvårdande entreprenörer och inte minst turismen och därmed kommunerna, kan man läsa i en debattartikel i Ölandsbladet den 3 juni. Artikeln kan i sin helhet läsas HÄR, och är även publicerad i Barometern.

Texten är i huvudsak skriven av Jan Herrmann, med hjälp av fler i Ölandskretsen, och dess budskap får genom underskrift stöd även av Ölands ornitologer, botanister, entomologer och turistförening, genom sina respektive föreningar.

(Jag ber om ursäkt för att Barometern tog med en (gammal) bild på mig, det var verkligen inte min mening!)