En sådan lyckad kväll! Det finns många värden att vinna på att återuppväcka skolträdgården som verksamhet. Under drygt två timmar fick vi, ca 35 åhörare, veta detta på Ölands folkhögskola, en självklar plats för just detta budskap:
Först en introduktion från Annika Rosen, som har initierat och utvecklat projektet, utifrån sitt intresse att göra sin trädgård till en skogsträdgård, för biologisk mångfald och lagra koldioxid.
Peter Pagels, idrotts- och biologilärare, sedan länge på Linnéuniversitetet, berättade om sin forskning kring hur barn stimuleras och utvecklas, dvs mår väl till kropp och själ, om skolgården är genomtänkt och variationsrik. Många praktiska erfarenheter och goda råd!
Kajsa Grebäck från Nora, men f.n. arbetande på BirdLife i Stenåsa visade med fina bilder hur man i skolan i Nora ändrat och utvecklat skolgården, hela tiden med elevers och föräldrars medverkan. Fantastiska och pedagogiskt användbara arrangemang, som för barnen är populära och uppenbart inspirerande. Många samarbetspartners och bidragsgivare.
Maria Lindmark, lärare på folkhögskolan, presenterade hur hon på sina kurser motiverar att en skolträdgård kan gynna många grepp och tänkande som behöver tas utifrån den grafiska modellen kring ”de planetära gränserna” av Johan Rockström m. fl. på Stockholm Resilience Center. Modellens syfte är att göra oss medvetna om hur akut situationen faktiskt är, genom att peka på ”var” vi passerar/-t gränsvärden för nio allvarliga faktorer/aktiviteter med vilka människan påverkar jorden. Men inom gränserna kan mänskligheten leva hållbart och ekosystemens stabilitet ökar/bibehålls.
Avslutningsvis visade Maria folkhögskolans egen skolskogsträdgård, det allra mesta ätbart, flerskiktad (”-skogs-”) med perenna växter för ökad kolinlagring, med stor variation för ökad stabilitet. En pedagogisk resurs som kan ge många insikter!
Vi hoppas nu alla att detta kan ge inspiration till öländska skolor, och öka sådana satsningar, behovet är stort!
HÄR hittar du en fantastiskt fin ”broschyr” om detta föredrag och ämnet, varför det är viktigt för barn att vara ute, gärna i en pedagogiskt genomtänkt och spännande skolträdgård. Öppna och skriv ut, om du vill!
Om du missade kvällen, kan du kontakta dem, genom jan.herrmann@lnu.se
TACK, ni som ordnade denna kväll!!!
Kajsa berättar om Nora skolträdgård.
Kajsas budskap!
Maria berättar om folkhögskolans arbete
Maria berättar om skolans skolskogsgård
Annika, initiativtagaren, överräcker ett ”tack” till Peter (som tyvärr inte fastnade på någon bild)
Kommentera