Oktoberfåglar

Nu när skördefesten är slut börjar en annan fest, dock inte av kulinarisk sort. Det handlar om skådning av sällsynta fåglar. Särskilt i vecka 41 drar de flesta fågelskådare i Sverige till Öland för att fylla sina listor med saknade kryss för året och kanske också för livet. När fåglarnas häckningstid är slut för detta år drar fåglarna som bekant söderut och även om de flesta har bra koll på vart de ska, är det en del som testar nya rutter. Över havet kommer därför sällsyntheter från nordöst som tajgasångare, kungsfågelsångare, brunsångare, blåstjärt och ännu fler som landar i små skogsdungar på Öland. Därför, om du ölänning, ser en flock människor som har samlats ute i markerna på en plats är det mycket möjligt att en liten raritet döljer sig i gräset. Bland skådarna finns regler och ve den som skrämmer iväg sällsyntheten så att hela flocken måste inta en ny plats någon annanstans.

kungsfagelsangare-3

Kungsfågelsångare – en raritet som kan ses på Öland i oktober

Vid Ottenby, på Ölands södra udde, kommer vid pass sex på morgonen en lång skara skådare från parkeringen för att i god tid inta sina platser ytterst på udden för att beskåda de fåglar som vågar ta sats över havet till Polen och Tyskland. Den bästa platsen är naturligtvis i mitten och de som kommer senare får snällt fylla på ut mot kanterna. När larmet går om en sällsynt fågel i fyrträdgården är man inte benägen att släppa sin plats utan låter tubkikaren stå kvar tills man kryssat larmfågeln. Det torde vara stora belopp som står där utan bevakning för någon som är tillräckligt fräck.

Nåväl, det går naturligtvis att göra sig rolig över detta skådande. Undertecknad deltar ibland i spektaklet. Men det ger en förlängning av turistsäsongen på Öland och välbehövlig inkomst för näringsidkarna. Man kan betala en dragningsrätt för klimatets skull när man ”drar” på en larmad fågel. Kännedomen om norra halvklotets fåglar ökar. Intresset för naturen likaså. Sedan är det en social sida som inte är att förglömma; man träffar gamla kompisar och kan jämföra sina kryss sedan man sågs sist.

Så, alla markägare och boendes på Öland, oktober är en tid som kan ställa till förtret för en del av er när ni måste kryssa bland konstigt parkerade bilar eller finna ert eget smultronställe plötsligt invaderat av en folksamling. Hav tröst, det kommer lugnare tider.

Vill du se dagens observationer på Öland kan du klicka här (Artportalen)olands-faglar-red-johnsson-1

Vill du läsa mer om fågelskådning på Öland finns den nyligen utgivna boken Ölands Fåglar

Fågelskådare i Sverige finns samlade i Sveriges Ornitologiska Förening – Birdlife Sverige

På Öland finns Ölands Ornitologiska Förening